Kezdő vagy éppen feltörekvő fotósként szinte még minden téma érdekes, mindenbe szívesen belekóstolunk.
Ahogy haladunk a gyakorlatban, ahogy egyre nagyobb lesz a tudásunk, úgy tisztul le az is, hogy mi érdekel igazán bennünket, miben vagyunk jobbak. Olyan nincs, hogy a fotós mindenben kiemelkedőt alkot. Vannak témák, területek, amik nem tartoznak bele az érdeklődési területünkbe és vannak témák, ami igazán testhezállóak számunkra.
A siker egyik kulcsa, hogy azt fotózol, ami közel áll hozzád, aminek a témája érdekel, jobban megérint. Például egy portré, család, babafotós nem szokott jeleskedni a rendezvényfotózásokban.
Ennek több összetevője is van. Általánosságban elmondhatjuk, hogy egy család, gyerek babafotózás jobban passzol a női fotósokhoz, egy rendezvény, sportfotózás meg inkább a férfiak szakterülete. Természetesen nagy általánosságokról beszélek, így mindig vannak kivételek. Sok fotós azért nem fejlődik, mert mindent elvállal, minden témát lefotóz, így az adott területeknek csak egy kis részében szerez tapasztalatokat. Oktatásaim során javasolni szoktam, hogy az első lépések között minden témába kóstoljon bele. A fotózások alatt ki szokott derülni, hogy az adott téma mennyire áll közel a fotóshoz. A képek átnézésekor pedig ez megerősítést szokott nyerni. Vagyis abban a témában, amit szívesen fotóz valaki, szebb, jobb képeket is szokott készíteni. Javasolni szoktam, hogy válasszanak ki pár területet, ami ne legyen több, mint 3-4 és azt gyakorolják, abban a témában legyenek jók. Ezek a területek még jobban fognak szűkülni, ha igazán kiemelkedően jók vagyunk a fotózásban.
Nézzük, a fotózásnak hányféle változata van:
– természetfotózás:
(táj, makró, madár, állat, növény) A természetfotózásban jellemzően több téma is érdekli a fotóst. A fotósok nagy többsége természetfotózással kezdi, ekkor lehet beleszeretni a fotózásba. Ebben a témában is már sokan “szakododnak”. Van akiket az állatok fotózása lelkesít vannak akiket a makrófotózás vonz, másokat pedig a tájfotózás.
– portréfotózás
(üzleti, modell, művészi, akt, család, gyermek, újszülött) Az emberábrázolás nehéz téma. Ide már kell egy nagyfokú ismeret, tudás. Ha valaki jó szeretne lenni ebben a szegmensben, nem csak a fénykezelést, beállításokat kell ismernie, hanem az emberekkel való kommunikációt, instrukciót is magas szinten kell elsajátítania.
– rendezvényfotózás:
Ez az a terület, ahol nem igazán lehet a fotósnak beleszólnia a dolgokba, a dolgok alakulásában. Haladni kell az eseményekkel, mindig szem előtt kell tartani a fényviszonyokat, a történéseket. A rendezvényfotózás nem való kezdőknek. Ide tartoznak az esküvőfotózások is, ami mára már szinte egy különálló szegmens.
– sportfotózás:
Szintén egy magasabb tudásszintet megkívánó feladat. Sok függ az adott sporttól is. Általánosságban elmondható, hogy a sortfotózáshoz elengedhetetlen a profi technika és a pillanat elkapásában való jártasság.
– tárgyfotózás
Kezdő fotósok kedvenc témaválasztása. Sokszor szoktam javasolni, hogy tárgyakon gyakorolják a beállításokat. Lehet ezt természetesfénnyel vagy vakurendszerekkel is. A lények, hogy van idő gyakorolni, van lehetőség ismerkedni a különböző beállításokkal. A profi fotósok pedig már extra képeket készítenek a tárgyakról. Csak a kreativitás szabhat határt.
– marketing célú fotózás:
Ez is már egy magasabb szint. Itt már tisztában kell lenni a marketing trendekkel, kell tudni, hogy hova és milyen céllal készítünk fotókat. Ez nagyon változatos tud lenni, hiszen ahány vállalkozás, annyi féle az igény is. Fontos egy magas színtű általános tudás hozzá.
– enteriőr, – ingatlanfotózás:
Sok felhasználási terület létezik ezen belül. Ilyen fotókat használnak az ingatlanosok, a befektetők, az építési vállalkozók, az építészek, a turizmussal foglalkozók, a belsőépítészek. Itt fontos, hogy az objektív készleted megfelelő legyen hozzá. Nem árt, ha van egy tilt-shift objektíved is.
– ételfotózás:
Nagy divatja van most ennek. Rengeteg gasztróval kapcsolatos téma jön velünk szembe, nap mint nap. Hiába, a magyarok szeretik a hasukat. Ráadásul itt kiemelkedően fontos, hogy a vizualitáson keresztül elérjük, hogy megkívánjuk vagy éppen mi is megalkossuk az adott ételt. Így főleg marketing céllal készülnek ezek a fotók.
– divatfotózás:
Ebben a szegmensben főleg az emberábrázolásé a főszerep, hiszen a divatos ruháké, kiegészítőké és a modelleké a főszerep. Fontos, hogy felkészült legyél a portréfotózásban és a tárgyfotózásban, de szorosan ehhez a szegmenshez kapcsolódik a rendezvényfotózás is, hiszen a kifutók, divatbemutatók világával lesz kerek a történet.
– aktfotózás
Akár kültéri, akár beltéri aktról beszélünk, fontos képi megjelenítés az akt. Inkább csak a művészeti kategóriába sorolható be. Ezt témát nagyon érzékenyen kell tudni kezelni. Itt is elsődleges szempont a profi emberábrázolás, a jogi ismeretek és a modellel való bánásmód. Ezt azoknak ajánlom, akik már nagyon jártasak a fotózás területén. Ha pedig kezdőként szeretnél fejlődni ebben, mindenképpen worlshopokon való résztvételt ajánlok, ahol profi fotós mellett tanulhatsz, fejlődhetsz ebben a témában.
– streetfotózás:
Napjainkban nagy népszerűségnek örvend. Azt gondolhatnánk, hogy ez egy egyszerű feladat, pedig nem. Ennek is sok összetevője van. Nem csak a fénykezeléssel kell tisztában lenni, hanem az utcán való fotózás jogi oldalával is. Rengeted felhasználási területe létezik. Magazinok, hírportálok, művészeti galériák kedvenc témája. Azok szeretik ezt a műfajt, akik a pillanat varázsát szeretik elkapni.
– riportfotózás:
A legfontosabb követelménye a történet mesélés. Itt nem feltétlen kell a nézőt lenyűgözni a felvétel szépségével, hanem inkább a mondanivalójára kell helyezni a hangsúlyt, érzelmileg tudja odaképzelni magát a néző. Főleg újságíról, fotóriporterek műfaja.
– dokumentaristafotózás:
Hasonló a riportfotózáshoz, azzal a különbséggel, hogy itt a legfontosabb a hitelesség, objektivitás. Itt időtálló fotókra van szükség. Sokszor kell hozzá szerencse is, hogy jókor legyünk jó helyen.
– Stock fotózás:
Régen nagyobb keletje volt, mint napjainkban. Most felváltotta a saját, ezáltal hitelesebb fotó. Vannak stockfotós weboldalak, ahova feltöltöd a fotóidat, elbírálják, hogy megfelelő témájú, minőségű-e a fotód, majd árulják helyetted. Tudni kell, hogy rengeteg stockfotós van a világban. Vannak, akik szinte csak ebből élnek. Fontos hozzá a kitartás, mert rengeteg fotóval lehet csak megfelelő bevételre szert tenni. Ezen kívül az sem árt, ha kreatívak vagyunk. A lényege, hogy kevés pénzt keresel egy letöltéssel, de ha egy fotódat sokszor megveszik, már meg fogja érni.
Ha szeretsz fotózni, szeretnél benne fejlődni, akkor válassz magadnak pár irányt, pár olyan irányt amiben szívesen alkotsz. Ha ez meg van, akkor arra fókuszálj főleg. Ha pedig még pénzt is szeretnél keresni a fotózással, javaslom, legyen 1 vagy 2 olyan területed, amiben kiemelkedően jók érzed megad és még profin alkotsz is benne.
Kezdőként javaslom, hogy válassz mentort magadnak, járj fotós workshopokra, iratkozz be iskolába, tanfolyamra. Ez az a szakma, amiben önnállóan is lehet haladni, fejlődni, de az nagyon lassú út lesz.
Mentor programunkról ide kattintva olvashatsz bővebben
A workshopjainkról innen értesülhetsz: workshopok