Mielőtt megbíznál egy fotóst a fotóid elkészítésével, fontos, hogy megnézd, milyen stílusban, minőségben fotózik.
Fotós oldalról nézve pedig akkor leszel hiteles, ha van kellő mennyiségű fotód, amit be tudsz mutatni a megrendelőnek, abban a szegmensben, amiben szeretné a munkát megrendelni.
Vagyis egy portfólió igencsak szükséges mindkét oldalról nézve.
Nézzük először, mit is jelent az, hogy referenciafotó és mire is lenne jó az ügyfél szemszögéből nézve.
De vissza a referenciafotók fontosságához.
Ha fotóst keresel, mert szükséged van profi fotókra a vizuális megjelenésedhez, akkor első körben mindenki az ismeretségi körében vagy ajánlások útján néz körül a fotósok között.
Ez így jó, hiszen az egyik leghatásosabb marketing eszköz az ajánlás. De itt jön képbe, hogy nem minden fotós ért mindenhez.
Hiszem és tapasztalom is, hogy mi fotósok nem értünk minden területhez a fotózáson belül.
Azok az igazán sikeres fotósok, akik specializálódtak egy-egy területre. Például én, nem szeretem és nem is művelem a rendezvényfotózást, a sportfotózást, a csillagfotózást, az enteriőr fotózást. Már a munkásságom elején kiderült, hogy ezekhez nincs érzékem, tehetségem. Viszont az is szembetűnő volt, hogy az én világom a portréfotózás, akt, modellfotózás és a természetfotózás. A mai napig ez áll közel hozzám. Ebben is értem el sikereket. Ma már ebben a szegmensben is mentorálok.
Fontos, hogy legyen a fotósnak egy elérhető galériája, ahol meg lehet nézni az eddigi munkáit.
Miért fontos ez?
Gondolj bele. Kata ajánlotta neked Ildit, hogy milyen remek képeket készített róla. Igen, de ha neked nem portréfotókra van szükséged, hanem a termékeidről hangulatfotókra, akkor bizony arra legyél kíváncsi, hogy milyen tárgyfotókat tud Ildi készíteni.
Hiszen a két téma teljesen más megközelítést igényel, teljesen más látásmódot, teljesen más felszerelést. Természetesen előfordulhat, hogy Ildi járatos és kiemelkedően jó mindkét témában, de akkor ez a referenciafotóiból ki is fog derülni.
Azt pedig, hogy a referenciafotók milyen értéket, kreativitást, minőséget képviselnek, azt a megrendelőnek kell eldöntenie. Ha számára tetszetős, tud azonosulni a stílussal, akkor megtalálta a fotósát.
Fontos még, hogy az a galéria, amiket a fotós referenciaként tüntet fel, hány fotóból áll. Sokszor szembesülök olyan oldalakkal, ahova pár gyönyörű fotót rakott ki a fotós. Megtévesztő lehet. Gondoljatok bele, ez olyan is lehet, mint mikor egy nagy kosár almából kiválogattak pár szépet, szépen kisuvickolták és kirakták a kirakatba. Bemész a boltba és a kínáló kosárban pedig igencsak fonnyadtakat találsz.
Javaslom a fotózást megrendelőnek, hogy kellő mennyiségű fotós galériákat nézegessen, kellő mennyiségű fotók között nézelődjön.
Nézzen rá az összképre is és egyesével rákattintva a fotókra is.
Szépérzéke mindenkinek van. Kinek több, kinek kevesebb. Viszont azt el kell tudni dönteni, hogy milyen minőségben szeretne a megrendelő kommunikálni, mert kimutatott tény, hogy amilyen igényes a vizuális megjelenés, olyan igényes vásárlókat, ügyfeleket vonz be magához.
Ráadásul a folyamatos jelenléthez, ügyfelek, vásárlók eléréséhez nagyon sok vizuális tartalom szükséges. Fontos, hogy mindig meg legyen tartva a színvonal. Ha pár fotót készített a fotós és a többiről pedig látszik az amatőrség, az bizony nem lesz hiteles.
Én is folyamatosan bővítem a referenciafotós oldalam. Ha ránézel, szembetűnhet, hogy a kedvenc szegmensem a portréfotózás és a tárgyi hangulatfotók.
Ha ebben keresel fotóst és tetszenek a fotóim, akkor kérlek vegy fel velem a kapcsolatot telefonon, vagy emailben.